EN EXTRA RYGGKOTA

Hej Sverige!

Det är riktigt vårväder här i London, solen skiner och människorna är allmänt glada. härligt :)

Jag har sagt upp mig från mitt jobb på hotel Novotel Waterloo då jag mådde så himla dåligt av att jobba där. Arbetstiderna var 15:30-00:00 fast jag aldrig kom där ifrån tidigare än 01:30 (!).
Arbetsuppgifterna var att förbereda inför morgondagens frukostbuffé och sedan öppna den fyrstjärniga restaurangen för hotellgästerna samtidigt svara i room-survice telefonen och hantera det onödigt krångliga matbokningsprogrammet som ger köket och personalen information om vad gästerna har beställt osv.

Hotellet var okay, ett gult tegelhus med gångavstånd till Big Ben. Novotel är en stor hotellkedja som även finns i sverige vet jag. Inuti är möbleringen ganska modern med rödmålade fondväggar och konstgjorda eldstäder.

Det som fick mig att må dåligt här var främst personalen.  Klimatet var så fruktansvärt hårt och jag antar att jag inte är så van vid att skrika åt mina kollegor som personalen gjorde här. De två ungerska damerna som skulle lära upp mig i datasystemet och hur man håller en fyrstjärnig standard vid en restaurang som kypare var inte de trevligaste tyvärr. De visade mig en till två gånger MAX, sedan var jag tvungen att kunna allt och då menar jag ALLT! De blev irriterade på mig stup i kvarten då jag såklart var tvungen att fråga vilka glas som används till vilka öler, hur man byter ut vaniljglass till chokladadglass i det mycket avanserade datorprogrammet, vad "PINT OF COKE" är, var vitlöksbrödet lagras och så vidare och så vidare. Det jobbigaste var att det ständigt var så otroligt stressigt och att ungerskorna blev så irriterade på mig av att fråga saker som jag omöjligt kan lära mig efter bara en visning!

Det var så löjligt då de förväntade sig att jag skulle kunna göra en expresso, kaffelatte, americano mm vid en stor avanserad barristamaskin bara genom att ha visat mig snabbt hur en enkel kaffe går till. Jag menar att kaffépersonal i vanliga fall säkert brukar få öva några dagar vid en sådan avanserad maskin för att lära sig denna speciella konst. Precis som med våra sommarfåglar vid DG då vi sitter med dem i veckor tills de känner sig relativt säkra för den stora avgången.

Det var så otroligt mycket att lära sig då de visste att jag inte hade någon tidigare erfarenhet av detta direkt. Att de hela tiden hackade på mig, störde sig på mig, pratade bakom min rygg och högt suckade åt mig då jag frågade om vad som hällst fick mig såklart att känna mig rikgtigt dålig. Och detta varade 6 dagar i veckan 15:30-02:00 varefter jag var tvungen att ta en seg nattbuss som först var hemma vid 04:00!

Ha ha, jag bara vräker ur mig dåligt nu, men såhär upplevde jag situationen . Jag var väldigt ledsen av att aldrig känna mig uppskattad eller få positiv feedback från mina chefer, tränare eller arbetskollegor och därför sa jag upp mig.

Jag gick in till chefens kontor och bad om några minuter av hans tid. Medans jag berättade mina upplevelser så intog han en skptisk min i ansiktet. Han tyckte jag var drastisk och tog helt och hållet sin personals sida trots att jag använde hårda ord som mobbad och nedtryckt på arbetsplatsen. Han ville ha kvar mig veckan ut men jag lämnade stället för sista gången samma natt kl 01:30.

Efter detta har jag legat sjuk i feber i 4 dagar. Känns som de människorna bokstavligen tog musten ur mig. Nu är jag kry och pepp på nya äventyr igen. Har sökt en del nya jobb, testat en engelskakurs som tyvärr inte höll så hög nivå och gått på en massa gratisbio på stinas jobb ;)

Nästa inlägg blir lite mer upplyftande, jag lovar. Trots några jobbiga dagar och veckor så är jag säker på att jag blivit stärkt och kankse fått en liten extra ryggkota med mig ifrån detta. Engelska och livserfarenhet är syftet med denna resa och jag antar att det även innebär svåra stunder lika mycket som bra stunder.

Hoppas ni har det bra där hemma! Har förstått att ni har en MASSA snö vilket knappt går att förstå i denna vårvärme här :)

Kram /Sebastian 

Kommentarer
Postat av: Pirjan och BoL

Sebastian! Du gjorde rätt!! Ingen ska behöva ta mot sådan behandling på sitt nya arbetsplats! Du är värd något mycket bättre!! Ta inte åt dig utan lämna det bakom Dig. Du hittar säkert något som är bättre! Många kramar från oss i Björkvik!

2011-02-26 @ 17:01:50
Postat av: Heidi Paidi

Hej, ett av "mina älsklingsbarn"!

Ja du Sebastian, du gjorde helt rätt som Stinas föräldrar sa o som jag ochså uppmuntrade dig innan du tog beslutet! Det kommer in något annat och du är "duktig o serviceinriktat efter alla dina erfarenhetår! Du är värd att bli uppskattat och inte bli nertrampat! Glad för att du gjorde vad du gjorde! Heja, heja heja, tror på dig!"Thats live, Sebbe, en erfarenhet rikare, o "skit happens"!:-)

Upp med huvud nu och det "KAN BARA BLI BÄTTRE!!" Mammis som saknar dig o älskar dig! Många pussar o kramar!

2011-02-26 @ 19:28:59
Postat av: Jessica

Du gjorde så rätt, Sebbis. Jag tror att vi är väldigt bortskämda med att känna oss uppskattade och stöttade i vår terminal, men det gör ju så att vi verkligen värdesätter "magkänslan" när vi är i nya mljöer. Det är inte värt att må skit för brödfödan - leta dig vidare så hittar du förhoppningsvis en arbetsplats som känns bättre!

2011-02-27 @ 15:15:46
URL: http://dearjessies.blogspot.com
Postat av: Anonym

Bra gjort Sebastian! Vilken vidrig arbetsplats. Lycka till med nästa projekt!



Kram

2011-03-01 @ 17:54:23
Postat av: Tina

Haha vad snopen jag blev av rubriken på ditt inlägg. Fråga Stina så kan hon förklara..



BRA att du sa upp dig!! Man ska inte ta skit, som Grynnet sa. Hoppas du hittar ett nytt jobb där du får känna dig tillfreds och värdefull!



Ps. du kan få låna en kota av mig.. ;)

Kram

2011-03-13 @ 21:09:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0