Jakten på engelskan och en dag på museum

Vi har så fina arbetskollegor och familjer där hemma i sverige som skriver väldigt härliga kommentarer. Keep on :)

Jakten på att få prata engelska går vidare för min del. Jag söker en hel del deltidsjobb och försöker samtidigt göra något "jobbigt" på engelska varje dag. Igår tillexempel hängde jag mjed stina till ett av londons många ENORMA gratismuseum, nämligen National Portrait Museum vid Trafalgar Square mitt i city. Där var det minsann många konstintresserade människor och turister som trängdes för att få en skymt av den moderna porträtt utställningen av amerikanska kändisar som de visar just nu.

Två riktigt pinsamma saker hände mig där:
I ena museumflygeln fanns det en sorts stödpelare mitt bland all konst som jag senare förstod skulle föreställa en modern skulptur av någon amerikansk skådis. Trött som jag var efter två timmar i museumet så såg jag min chans att få vila lite mot vad för mig såg ut som en helt vanlig pelare med knopp på. Denna skulptur var varken inglasad eller markerad på något sätt så jag hade ingen som hällst aning om att den var ett värdefullt konstobjekt då jag lutade mig mot pelaren med all min tyngd och satte min hand mot pelarens knopp. . .

. . . det var så nära nära att jag skulle ha råkat bryta av hela konstpelaren då museumvakterna grep in och "räddade" situationen. Jag är inte såå klumpig som jag låter men detta konstobjekt var verkligen så omarkerad och skulle lätt kunna tas för någonting annat.

Efter att ha förklarat mig, bett om ursäkt fem gånger och allmänt skämt ut mig och med en halft ihjälskrattad stina vid andra sidan rummet så ville jag bege mig mot utgången. När jag inte trodde det kunde bli värre så råkade jag av någon anledning i min vändning springa in i en mycket kortvuxen gammal dam som var påväg in i detta konstrum. Jag förstår verkligen inte var hon kom ifrån och varför hon inte kunde ha varit lite mer försiktig. I krocken tappade hon iallafall balansen för en stund men lyckades hålla sig kvar på benen och räddade så en kanske ännu värre situation. Jag bad såklart om ursäkt igen(!) och frågade om det gick bra, varpå hon bara skrek - "Gaaa, PICK SOMEONE IN YOUR OWN SICE!!"





Som jag sa förut så försöker jag utsätta mig för englesktalande situationer nu när jag  inte har något nytt jobb än, även om denna historia såklart inte var tänkt just såhär spännande.
Kvällen avslutades med en trevlig middag hemma hos min englekstalande vän Ebba i Finsburry Park. Jag, stina, ebba, will och Chatrine pratade nästan enbart engleska och för första gången kände jag att det flöt på ganska bra.
Kanske går detta med engelskan att klara av iallafall????

Dagens engelskaäventyr blir engelsk talbok, harry potter högläsning och gratis premiärbio "No strings attached" med Nathalie Portman!

See yaa =)

//Sebastian



Kommentarer
Postat av: nathalie

hahaha åh jag skrattat så jag gråter :D

2011-02-27 @ 18:08:58
Postat av: Bea

HAHAHAHAHAA Obetalbart!! Jag tror det roligaste du skrev ändå var just "Jag förstår verkligen inte var hon kom ifrån och varför hon inte kunde ha varit lite mer försiktig"... Hahaha Varför kunde HON inte vara mer försiktig, nu ger du dig på små, stackars, oskyldiga tanter och till råga på allt skyller du allt på denna stackars arma dam. HAHA Jag håller med henne PICK SOMEONE IN YOUR OWN SIZE! Hahaha

2011-02-28 @ 18:36:22
Postat av: Anne-Marie

Ha ha ha ha ....... det var inte Long Tall Sally du krockade med precis.... tur att du inte knäckte varken damen eller konstobjektet!!??



Kram



Tack för "Dagens skratt"



Kram (var försiktig i fortsättningen)

2011-03-01 @ 18:44:42
Postat av: Anne-Marie

Skrattanfall...... hahaha!!! Härliga Sebbe...



Kram

2011-03-01 @ 20:02:51
Postat av: Anne-Marie

Ursäkta! Jag trodde inte att det första jag skrev kom med så därför skrev jag en lite kortare version! Ursäkta att jag tar upp hela sidan.... ha ha...

2011-03-01 @ 20:08:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0