London vs Stockholm

Livet i London är både likt och olikt livet i kära Stockholm. Jag saknar de friska vindarna från Östersjön och de städade gatorna kring sibiriens husknutar i vasastan. På tunnelbanan i Stockholm, gröna linjen, är det alltid fart och fläkt. Ungdomar som tjoar, pensionärer som ojjar sig och affärmän som pratar högt i sin mobil för att överrösta resten av folksamlingen. På tunnelbanan i London är det knappnåls tyst, det nästan ekar därinne och en liten hostning förs genast över till andra sidan vagnen.

Stockholm har historia och en fräsch andedräkt, London har kultur och karaktär. Londons smutsiga byggnader och fönster ger ändå staden en viss karaktär som jag verkligen gillar. När du går på gatorna här får du en småstadskänsla i en storstad. Majoriteten av byggnaderna är låga och gamla och det bidrar till att det känns som en liten stad. Men sen när du går omkring på platser som Leicester Square, Piccadilly Circus eller Oxford Street så inser du hur många människor det verkligen bor här. Att ta tunnelbanan i rusningstafik är att gå in med livet som insats och det är säkrast att hålla hårt i väskan. Rusningstrafiken i Stockholm pågår bara i någon timme och går inte att jämföra.

Så vilken stad gillar jag bäst då? Det är ingen lätt fråga och det finns därför inget enkelt svar. Stockholm känns som hemma och jag saknar min fina lägenhet. Jag tycker om att jag faktiskt kan gå på 45 min till andra sidan staden om jag vill. Jag älskar de gamla byggnaderna, kvarterskänslan som gömmer sig i vasastaden och på söders höjder. Stockholm är en underbar stad. Men London ligger också högt på listan, människor är otroligt trevliga och det finns verkligen en riktigt storstadskänsla här. Stockholm har en massa åsikter, det finns mycket som är rätt och fel, i London är alla välkomna. Du blir nästan inbjuden hit. Alla människor vare sig olika åsikter, utseende eller läggning är en del av populationen och du får alltid följa med på kalaset om du så vill.

Inget rakt svar där inte, jag kan nog tyvärr inte erbjuda ett heller. Jag älskar båda städerna, men jag kan i alla fall säga att jag just nu känner så här: London är där jag bor och Stockholm är mitt hem♥!

Kraaamkalas Stina




Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej min Vänner

Hör att det går upp och ner med "kollektivet". Spännande att få höra fortsättningen.......

Var i fredags på Helen Sjöholm/Rival. Kanonbra. Men det bästa var ändock Jojje Wadenius. Vilken gitarrist! ! !

Önskar er en fin söndag i London.

P.s Vi har ett underbart väder idag.

Kramar /Astrid

2011-02-06 @ 12:13:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0