Vad ni kanske inte visste om London!?

Jag har varit lite uttåkad denna morgon så jag bestämde mig för att leta upp en massa onödig fakta om London. Sådant som man inte behöver vet men som ni kära läsare nu blir påtvingade.

Det sägs bland annat att åka allt för länge i Londons tunnelbana ger dig "Black Bogies" syndromet. Inga närmare förklaringar behövs efter namnet kanske. Men med tanke på hur smutsigt det är där, frekvensen i tågtrafiken och hur mycket det blåser där nere så är det kanske inte så konstigt. Undrar egentligen hur smutsiga ens kläder blir då? Inte hygieniskt i alla fall, undvik tunnelbanan om ni kan. Det sägs att tunnelbanan transporterade 1 miljard människor förra året, det är mer än för hela Australien samma år. 



Ett av tre hushåll i London äger inte en bil, i till exempel Melbourne är det bara ett av tio. Jag skulle nog kunna tänka mig att Stockholm ligger närmre Melbourne än London i denna fråga. Det känns miljövänligt, men varför är London så smutsigt då? Jag skulle nog skylla lite på de galet många bussar som åker fram och tillbaka över gatorna dag som natt. Samt att de saknar vad vi där hemma skulle kalla städvett och etikett =). 

Just nu spelas i London 34 musikaler, 12 komedier och 53 draman, så Sebastian får sätta igång så han hinner se dem alla innan hemresan =).

År 2006 fanns det i London 962 caféer av de stora märkena Starbucks, Costa Coffee, Coffee Republic och Café Nero. Det har bara ökat sedan dess. Det är alltid fullt med folk i varje café som jag går in i så de lär inte minska med caféer i alla fall.

Det sägs även att taxichaufförerna här måste kunna alla gatunamn i London med en radie på 6 engelska mile räknat från charing cross. Det är ungefär 25 000 gator samt att de ska ha kunskap om teatrar, restauranger och hotell. Galet mycket att hålla i huvudet. Det kanske är därför det bara är de som verkar ha bott här hela sitt liv som kör taxi. Gatunamnen måste nog vara inpräntade i huvudet.

Jag skall fortsätta undersöka detta och se om jag kan hitta mer udda information om London!!

Hoppas ni har det fint där hemma!
Kraaamkalas Stina

Kommentarer
Postat av: Heidi Paidi

Tack älskade Stina för din rapportering!...i världshavat! Svårt för en som har bott i samma land i 31 år o kan inte ens förställa sig!

Just nu är jag väldigt intressarat av hur det har gått för Sebastian på hans "nya jobb"! Inga fler "häxor" o "overansturmfuhrer", inga fler sådana hoppas Jag på!

Har bett om bättre än så o mina böner brukar bli hörda! Snälla Sebbe, hör av dig, är jättenyfiken! Stor bamsekram till Er Båda! Vännis o mammis!

2011-03-04 @ 19:22:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0